Kindercoaching

In principe komen ouders vaak bij een kindercoach terecht als ze merken dat hun kind ander sociaal gedrag vertoont dan andere kinderen. De term sociale stoornis, zoals het tegenwoordig vaak genoemd wordt, neem ik hierbij bewust niet in de mond. Ook komen ouders bij een kindercoach terecht als het kind problemen heeft met het uiten van emoties, angsten heeft of bij (onverklaarbare) fysieke klachten.Hierbij valt bijvoorbeeld te denken:

  • Zeer verlegen kinderen
  • Kinderen met weinig zelfvertrouwen
  • Kinderen die vaak boos of huilerig zijn
  • Kinderen met concentratiestoornissen
  • Kinderen met allergieën
  • Hoogegevoelige kinderen
  • Kinderen die een trauma hebben meegemaakt (hier vallen ook scheidingen onder!)

Uitgangspunt is te allen tijde dat het welzijn van het kind centraal staat. Er wordt gebruik gemaakt van een positieve manier van coachen. Tijdens de sessies wordt er voor het kind een vrije en totaal verwachtingsloze sfeer gecreëerd waardoor het kind zichzelf kan ZIJN. De inhoud van de sessies is volledig afhankelijk van het kind. Met het kind wordt bekeken waar hij/zij op dat moment behoefte aan heeft. Door gewoon te kunnen ZIJN zal het kind in contact komen met zijn/haar emoties en zal hij/zij deze op zijn/haar eigen manier gaan uiten. Dat kan tijdens de sessie zelf, maar het kan ook zijn dat de ouders naderhand veranderingen merken. Tijdens de sessies verbind ik me op gevoelsniveau met het kind en op deze manier voel ik aan welke emoties hij kent.

Wat is de rol van de ouders?

Een belangrijke voorwaarde voor het starten van een coachingstraject is de betrokkenheid van de ouder(s). Voorafgaand aan de coaching zal er een vrijblijvend gesprek met de ouders plaatsvinden (vaak telefonisch). Hierin wordt gekeken of de wensen en verwachtingen van ouders overeenkomen met hetgeen geboden kan worden.

Na een sessie met het kind vindt altijd een terugkoppeling plaats met de ouders. De ouders moeten er ook niet afwijzend tegenover staan mee te groeien met het kind. Door samen te groeien bereik je het meeste voor het kind.

In sommige gevallen kan het zelfs nodig zijn ook de school bij het traject te betrekken, met als doel dat zowel de ouders en de school een omgeving bieden die aansluit op de behoeftes van het kind.